VOIP is de toekomst voor midden- en klein bedrijven
imgresInternet en alle toepassingen die het internet biedt zijn tegenwoordig onmisbaar voor bedrijven en organisaties behorend tot publicaties. VOIP (Voice Over IP) telefonie maakt het mogelijk om te bellen via het internet. Bij VOIP wordt een ander ip-netwerk of internet gebruikt om spraak te transporteren. Het voordeel van VOIP is dat een bedrijfstelefoonnummer gekoppeld wordt aan een IP-adres waardoor de medewerker van een bedrijf ook thuis via een intern telefoonnummer bereikt kan worden. Doorschakelen (en de bijbehorende kosten) is niet meer nodig. VOIP biedt onder andere de mogelijkheid om de aan- en afwezigheid in te stellen en direct door te schakelen naar een mobiele telefoon. Het werkt sterk kosten besparend, zeker in combinatie met ADSL, VDSL of mobiel verbinden. Ook de kwaliteit van het signaal is zelfs beter dan bij traditionele analoge telefonie omdat de onderliggende digitale verbinding goed is. Soms levert dit problemen op omdat gebruikers de kwaliteit te goed vinden en niet weten of de lijn wel opgenomen wordt. De lijn lijkt ‘dood’ terwijl er wel een verbinding tot stand is gekomen. Om dit probleem op te lossen zijn er tegenwoordig telefoonsystemen met ‘comfort noise’ waarbij een lichte ruis aan het signaal wordt toegevoegd. Door de integratie van verschillende diensten met VOIP is het mogelijk om gezamenlijk aan een document te werken tijdens een videoconferentie of gesprek. Ook koppelingen met databases, adresboeken en telefoonboeken biedt veel voordelen naast de enorme kostenbesparing die haalbaar is. Door de aanleg van ADSL en kabelmodems en routers is het mogelijk een altijd stabiele verbinding te krijgen voor VOIP verkeer.

De digitale weerbaarheid van het mkb in Nederland
1401x788-513434151Cybercrime wordt een steeds groter probleem en daarmee wordt cyber security voor mkb bedrijven in Nederland ook steeds belangrijker. De urgentie bij mkb bedrijven lijkt maar langzaam door te dringen terwijl één op de acht Nederlands jaarlijks slachtoffer wordt van cybercriminaliteit en de schade jaarlijks 10 miljard euro bedraagt. Uit ons recente onderzoek blijkt dat 20% van de ondernemers niets aan digitale veiligheid doet en maar liefst 24% van de ondernemers geeft aan nooit de software te updaten. Dit terwijl het updaten van software één van de belangrijkste maatregelen is tegen malafide software.
Ook onze leden houden zich steeds vaker bezig met het aanbieden van cyber security aan klanten. Daar wil ASP graag bij helpen. Voor mkb bedrijven in Nederland bieden wij, via onze leden, de mogelijkheid om bedrijven digitaal weerbaar te maken. Het uitgebreide pakket heet ASP digitale weerbaarheid voor mkb en biedt:
• Hulpmiddelen om snel en simpel een organisatie te onderzoeken op cyber aanvallen
• Up-to-date antivirus software aan voor onze leden
• Schadeverzekering voor gebruikers mocht er toch iets gebeuren
• Pakket met maatwerk maatregelen om online veiligheid te vergroten
• ASP training tot bewustwording medewerkers om niet onbewust data te lekken en ze op weg te helpen om digitaal weerbaarder te worden
• Gespecialiseerde helpdesk

De voorspellingen voor gebruik ICT bij midden- en kleinbedrijf in komend jaar
• Er zullen meer geschikte tools en applicaties beschikbaar zijn om in te spelen op cyber security zoals bijvoorbeeld voorspellende simulaties en modellen waardoor ICT omgevingen zichzelf goed kunnen beschermen.
• Uitgebreider gebruik van digitale platformen en business modellen aangeboden door ASP zoals: informatie systemen, klantervaring, Analytics en Intelligentie, zakelijke ecosystemen en internet things.
• Technologie wordt steeds slimmer. Devices en sensoren zijn steeds meer in staat om contextuele data te verzamelen. Sensoren kunnen zo een stuk van ons leven gaan organiseren zonder dat we hier actief bewust van zijn. Slimme analyses uitgevoerd door computers zijn daardoor eveneens mogelijk.
• Virtuele en augmented reality worden toegepast voor business to business werkomgevingen.